Riksdagspartiernas främsta skäl för och emot Förbifart Stockholm möter synpunkter från miljö- och klimatorganisationer i Stockholmsregionen.
Onsdagen den 26 maj kl. 18.00–20.30, fri entré
ABF-huset, Sveavägen 41, Fabiansalen 1 tr
Inledning med Magnus Nilsson, trafikexpert på SNF (med Rapport om Stockholmstrafiken en aktuell utredning från Naturskyddsföreningen) och
Björn Sylvén, trafikkonsult, som talar om trafiklösningar i storstäder.
Utfrågning av de politiska partierna med
– Lars Dahlberg, Socialdemokraterna, oppositionslandstingsråd Stockholms läns landsting
– Malin Löfsjögård, Moderaterna, suppleant i Riksdagens trafikutskott
– Karin Svensson-Smith, Miljöpartiet, ledamot i Riksdagens trafikutskott
– Nina Larsson, Folkpartiet, ledamot i Riksdagens trafikutskott
– Birgitta Sevefjord, Vänstern, oppositionslandstingsråd Stockholms läns landsting
– Per Ankersjö, Centerpartiet, ledamot Stockholms stadsfullmäktige
– En ännu ej utsedd talesperson från Kristdemokraterna
Arrangörer: ABF, Klimataktion Stockholm och Naturskyddsföreningen Stockholms läns klimatgrupp
Hit måste vi gå och även få fram ASPO åsikter.
Jag har skrivit en kommentar här om mötet.
Jag skickar detta till Magnus Nilsson då jag tycker SNF inte berör den viktiga frågan.
Svar från Magnus:
Ojojojoj, då blev det väldigt knasigt. Vad jag försökte visa var att man genom att justera trägnselskatten kan fixa bilköerna även på långsikt. Det behövs ingen Förbifart. Om man dessutom skulle satsa de 28 miljarderna på ännu bättre kollektivtrafik så blir det ännu enklare. Men jag kände att det blev lite för hastigt.
Man kan och bör naturligtvis ifrågasätta Trafikverkets prognoser. Poängen med vår studie är att även om man inte gör det, även om man utgår från samma antaganden som den officiella planeringen så är det inte alls nödvändigt att bygga vägen.
Vill du kolla detaljer så finns de här:
http://www.naturskyddsforeningen.se/Regional%20Office%20Files/Kretsar%20och%20länsförbund/Stockholm/Stockholms%20länsförbund/rapporter/100330%20Rapport%20om%20Stockholmstrafiken%20slutvers.pdf
Hälsningar
Magnus Nilsson
vice president, T&E (European federation for Transport and Environment)
Och mitt svar till Magnus:
Hej
Jo detta är nog det viktigast argumentet mot Förbifart, och ska man lyckas så är nog detta ända sättet. Era argument går att smula sönder och nonchalera.
MWh
Bengt