SvD har en artikel om turismens historia, turism resande för nöjes skull. Från vallfärder utvecklades resandet till dagens massturism. Som författaren skriver så är resandet en ”själslig klimatförändring”, en själslig chock under kontrollerade former, och likgiltighet inför vägen dit och dess påverkan på miljön.Kryssningsfartygen är turismens fulländning och systematiska slut: stillestånd i rörelse, som förintar resmålet enbart med sin storlek.
Författaren kommer in på framtiden och skriver: Peak Oil tänker han kanske inte på men högre energi priser finns med. Men Peak oil kommer att stoppa de flesta turistresor och kanske se ut som turistandet under andra världskriget.
Hur reser man då i framtiden, om tio eller tjugo år? Visst, om oljan kostar två, fem eller tio gånger mer än i dag, blir flygresor åter ett privilegium för några få människor. Men kanske har resandet då för länge sedan blivit ett hinder för resandet självt i form av allt odrägligare villkor för flyget, av igenkorkade motorvägar och överfulla, alltid försenade tåg.
För nya läsare så kan man börja med Om Peak Oil för att komma igång och förstå vad det handlar om, läs sedan historiken. På vår sida om Nyhetsbreven har vi flera intressanta artiklar om hur Peak oil påverkar Ekonomin, för det är här genomslaget kommer först eller redan påverkar oss.
__________________
Man kan cykla. När jag var barn på 60-talet cyklade min familj och tog in på vandrarhem eller mindre hotell. Fungerar utmärkt och är lika intressant för en elvaåring som något annat.
Hej!
Med tio års erfarenhet av resebranschen, så tycker denna formulering är suverän över en företeelse som peakat: Kryssningsfartygen är turismens fulländning och systematiska slut: stillestånd i rörelse, som förintar resmålet enbart med sin storlek.
Noterar också att Rayanair är inne på samma spår. En annons idag i DN erbjuder man en enkel biljett till solen för 74 kr, dock utan att berätta vart resan går!
Till Solen så klart, fast det är för billigt. ;-)