Ekonomi - Energi

Nu börjar Peak Oil påverka oljebolagen!

Print Friendly, PDF & Email

Ekonomer, oljebolag och prognosmakare som IEA och IMF har länge haft en model som grundats på efterfrågan den s k Tillgångstillväxt modellen, det vill säga man börjar i toppen och räknar neråt.

BNP –> Efterfrågetillväxt –> Tillgångstillväxt.
Och har inte denna model stämt så har det funnits en faktor kallad ring Saudiarabien. Så har modellen fungerat. Och det är härifrån som uttrycket Peak demand kommer ifrån som alla prognosmakare använder, en efterfrågestyrd nergång. Detta leder till några antagande som att BNP tillväxten är svag inte att oljan hämmar tillväxten. Hur mycket marknaden kräver kommer alltid att finnas.  Detta är nog något som alla borde förhålla sig till på något sätt från pensionsbolag till kapitalförvaltare till myndigheter och banker.

Nu presentar Steve Kopits den Tillgångsstrypta modellen. Föredraget är ca 55 min långt sedan kommer några frågor.  Bilderna till föredraget finns här.
Tillväxt i oljetillgången < Oljeefterfrågan x η –> BNP tillväxt.
I denna modell så har vi mer en monopol situation priset kommer inte att stiga för att kostnaderna för utvinning stiger utan stiger priset så slutar bara vissa konsumenter att handla till priset blir rätt igen och priset ligger rätt stabilt som nu.
Detta har påverkat oljebolagen då deras kostnader (CAPEX) för att hitta nya källor ökar med ca 11% år men Brentpriset ligger platt. För att kunna lämna utdelning måste många bolag nu släppa massa projekt och sälja tillgångar.
Om man ser oljetoppen som var 2005 så borde kurvan på båda sidor se rätt lika ut men det gör dom inte.

Vi har investerat stor mängder pengar ca $4 biljoner för att hålla upp på platån, men nu minskar CAPEX snabbt hos bolagen och då kommer snart utvinningen att börja dala.
Och med detta så ser det ut som tillväxten inte kommer tillbaka och med ländernas budgetunderskott och skulduppbyggnad så är det inte hållbart.

Beginning of the End? Oil Companies Cut Back on Spending | Our Finite World.
__________________

Antal lästa gånger: [CPD_READS_THIS]
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious