Det är inte bara om olja som man pratar om en Peak, Ny teknik har en artikel om sällsynta jordartsmetaller, till dessa brukar räknas periodiska systemets grupp 3, skandium, yttrium och lantan samt de fjorton lantanoiderna. Brisen på dessa kan göra att drömmen om elbilar och hybridbilar kanske bara blir en dröm. Det producerades 744 900 st hybridbilar i världen under 2009, av en totalproduktion av 51 971 328 bilar, och redan börjar det visa sig att jordartsmetallerna börjar bli en bristvara i alla produkter inom grön teknik. Det är också Kina som sitter på många av dessa metaller och har infört exportförbud på många. Även om det finns nya gruvprojekt på gång i världen så kan många projekt stupa på brist i finansiering nu när kreditbristen infinner sig.
DI har även en artikel om elbilen och dess framtid som många sätter sitt hopp till, och att den kanske blir lite dyrare än en vanlig bil, men sanningen är nog att den blir 150 000 till 300 000 dyrare, och detta förklarar varför bilindustrin vill ha en miljörabatt på ca 75 000 kr av staten.
Jag tror vi håller på att gå helt fel väg, vi försöker göra om en bensindriven bil som har alla teknik för att göra resan behaglig med värme, kyla, elhissar, AV-anläggning mm, som ska gå i farter över 150 km/h. Vi borde börja nerifrån med låga vikter, låga farter och utveckla detta fordon naturligt, för att ta oss från punkt A till B. Det finns en intressant artikel om Elbilen från runt 1900 till elbilen av i dag och det visar det sig att dåtidens elbil kom lika långt på ett batteri som dagens elbil på ca 160 km trots alla teknikförbättring som varit på bland annat batterier och motorer, men det har ätits upp av allt som en modern bil innehåller och som vi tar som självklara.
Uppdaterad 3 sep, 4 och 22 okt: finns en artikel om detta här med mer information. Dave Cohen har ett inlägg om att Kina sänker hammaren. En rapport om handeln med Sällsynta jordartsmetaller.
En artikel om att utveckla cykeln istället.
Hej Bengt!
Nu ska vi ännu en gång vilseledas och köra in i nästa återvändsgränd. Det räckte tydligen inte med etanolspåret. Det är som bekant inte bara batterierna som är el och elhybridbilens stora stötesten. Det räcker bara med att fråga sig hur produceras elen i världen? Jo genom kol och olja till ca 80 %.
Hur mkt energi och utsläpp blir det inte om vi ska byta ut 4,2 miljoner bilar bara i Sverige. Och 850 miljoner bilar i världen.
Ur ett produktlivsperspektiv bidrar en ny bil oavsett om det är en vanlig eller en miljöbil med minst 10.000 kg växthusgaser, motsvarande 5000 liter fossilt bränsle.
Våra nuvarande fordon är dessvärre helt felaktigt konstruerade och tjänar inte sitt syfte. Det är bara att bita ihop och inse att bilen som enskild egendom har peakat för länge sen.
Finns bara en sak att göra och det har jag redan gjort.
Jag har ordnat det så att allt jag gör och behöver, bostad, arbete, service mm, finns inom cykelavstånd. Och jo, jag har bil nu för det vi kan kalla komfort, nöje och bekvämlighet. Det där sista kan lätt prioriteras bort. När den dagen kommer får det bli kollektivt, tåg och eventuellt båt i stället för vid semestrar och lyx. Många levde gott för 50 – 80 år sedan utan att svälta ihjäl då heller. Kommer gå bra nu med.
Feltänk att till varje pris försöka behålla dagens bilteknologi i alla delar.
Nya förutsättningar kräver nya tankebanor. Vi sitter fast i biltänkandet. Vad det handlar om är att kunna förflytta personer eller varor från A till B till C till A osv. Idag sitter oftast 1 person i ett fordon som väger 1,5 ton. Det är då mest fordonet som transporterar sig själv. Merkostnaden för en medföljande person (förare) är ytterst marginell.
Ett sådant energislöseri hör historien till. Men vi sitter fast i traditioner som skapades när oljan nästan var gratis.
Men nu väntar nya tider. Vi måste tänka bort bilen så som den ser ut idag och ”glömma” att den funnits alls.
Nu kommer ju transportbehovet att minska för varje procent oljan sinar, men någon typ av lågenergitransporter kommer vi ändå att behöva, men i nya former.
Men som sagt nya förutsättningar kräver nya tankebanor.
Jag skrev en sammanställning om olika sällsynta ämnen för ungefär ett år sedan, för den som vill läsa mer.
Det är nästan skrämmande hur rätt Dennis Meadows och de andra som skrev ”Limits to growth” hade för snart fyrtio år sedan.
För att återuppväcka lite minnen: http://www.youtube.com/watch?v=4iHr9mzLEZU
Det är ett länkfel i artikeln, länken till ”Elbilen från runt 1900” går till nytekniks artikel om jordartsmetaller i en Prius.
Angående bilen så håller jag med, bilen är ett verktyg för att ta sig från A till B. Det borde vara uppenbart för alla idag att bilen var en felsatsning från början, bilen är helt enkelt ett väldigt ineffektivt sätt att förflytta folk och varor på. Kollektivtrafik hör till framtiden, bilen till historieböckerna.
Johan;
”bilen var en felsatsning från början, bilen är helt enkelt ett väldigt ineffektivt sätt att förflytta folk och varor på”
Den felsatsningen har varit möjlig tack vara fel pris på oljan från början.
Oljeenergin har ju nästan varit gratis. Energipriset för olja blev så småningom en tradition.
När samhället som byggts upp på felaktigt oljepris plötsligt skall betala 4-5 gånger mer än under uppbyggnadsåren blir det som vi nu ser mycket stora finansiella problem.
Jag hade missat rätt länk, har nu fixat den.
Kina har lagt ytterligare restriktioner på brytning av sällsynta jordartsmetaller. Kina står i dag för 97% av brytningen.