Cherry Blossom, Plenty, Totnes Pound och Chiemgauer är bara några namn på regionala valutor som blivit allt vanligare under den globala finanskriisen. Lokalvalutan Chiemgauer, som infördes i Tyskland och region Chiemgau fem år sedan, är den mest framgångsrika i hela Europa.
Den brittiska journalisten Vanessa Fischer reste till staden Traunstein att ta reda på vad som gör Chiemgauer så attraktiv och framgångsrik.
Många traditionella ekonomer hånade eller avfärdade den regionala valutan Chiemgau som ett turistjippo. Men nu använder mer än 600 företag valutan för att bl a betala sina fakturor. Regionala pengar hjälper de lokala företagen – inte de internationella finansmarknaderna.
I Sverige finns oxå krafter för att utveckla och skapa lokala ekonomier med egen valuta. Bl a Lokalekonomernas nätverk även kallad Lokalekonomerna (eller Omställningsekonomerna som en del vill ha det) som har uppfattningen att världen står inför andra och betydligt tuffare villkor än dem vi vant oss vid de senaste 150 åren. På hemsidan kan vi läsa:
”Den lokala ekonomin kan synliggöra ett rikare utbud av möjligheter för hållbar, global välfärd. Vi sätter självständiga, självorganiserande, självansvariga lokalsamhällen i centrum för ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet när vi behöver samspela i en omvärld med knappa resurser. Vi vet inte heller hur framtiden kommer att se ut, mer än att den formas av våra val och vi har bestämt oss för att inte stå handfallna när de gamla sanningarna tar slut. ”