Trafikverket har presenterat ett förslag till nationell plan för transportsystemet, som fått tummen ned från en mängd olika håll, då planen går på tvärs mot officiell trafikstatistik och utvecklingen framöver. Det är en flagrant exempel på en myndighet som verkar gå arm i arm med den sittande regeringen och behaga makten, utan hänsyn till egna utredningar, rapporter och prognoser för framtida väg- och tågtrafik.
Så här skriver Föreningen Svenska Järnvägsfrämjande i Mynewsdesk.se under rubriken ” Trafikverk i otakt med tid och fakta”, som jag bearbetat något:
Tågoperatörerna menar i sitt remissvar att Trafikverket bortser från klimatmålet och sina egna planeringsunderlag! Dessa säger att personbilstrafiken behöver minskas med 20 procent. Att lastbilstrafiken behöver frysas till 2010 års nivå. Åtgärder som kommer att fördubbla tågresande på längre sträckor och tredubblar resandet på sträckor under tre mil. Något som Trafikverket struntar i och i stället planerar Trafikverket för ökad vägtrafik! En minst sagt märkligt förfarande, men helt i linje med Alliansens trafikpolitik, som vi på ASPO skrivit om tidigare ”Järnvägen-i-kris-avvecklas-allt-fortare-av-alliansregeringen, .
Inte nog med att Trafikverket ensidigt höjer banavgifterna för tågoperatörerna innan banornas kondition är återställda. Utan det verkar oxå som tung vägtrafik går fri? Det saknas m a o en helhetssyn på landets infrastruktur och påförda trafikavgifter. Dessutom kommer Trafikverket med rena felaktigheter i sin plan. Verket påstår bl a att ökade utsläpp av växthusgaser för byggande av banor omöjligt kan kompenseras av lägre utsläpp. Men det är precis det de gör. Även för Botniabanan, som nu har liten trafik, återbetalas klimatutsläppen på 13 år!
Nedgörande kritik kommer också från VTI, Statens väg och transportforskningsinstitut, som menar att det saknas en sammanfattning över de centrala utgångspunkter och förklaring hur Trafikverket kommit fram till föreslagna prioriteringar. Direktivet till Trafikverket krävde att effekterna av föreslagna åtgärder skulle kopplas till måluppfyllelsen, vilket helt saknas.
Uppseendeväckande är att Norrbottniabanan inte finns med i långtidsplanen med kalkylerad god lönsamhet och med EU som delfinansiär. Samma förvåning uttrycker Regionstyrelserna i Skåne, Halland och Västra Götaland i ett gemensamt remissvar. Trots att Riksdagen beslutade om dubbelspår på Västkustbana för 20 år sedan och läget börjar bli kritiskt på vissa sträckor finns inte dubbelspåret med i långtidsplanen.
Magnus Olofsson, Vd Elforsk och Kjell Johansson Vd Svensk energi, skriver att Trafikverkets förslag utgår från att godstransporterna på väg, mätt i tonkilometer till 2030, ökar med 58 procent, men på järnväg ökar den bara med 39 procent. I själva verket har utvecklingen de sista tio åren varit den omvända!
Enligt myndigheten Trafikanalys minskade transporterna på väg nio procent, medan de på järnväg ökade 15 procent. För personresorna har de bara ökat fyra procent med bil och minskat 7 procent med buss, men ökat hela 32 procent med tåg. På tio år! Är det rätt att planera infrastrukturen efter en förgången tid, som Trafikverket tycks leva i, undrar de.
Det är direkt pinsamt att se hur Trafikverket bortser från officiell trafikfakta och förtränger egen fakta som strider mot den föreslagna trafikplanen. Bilåkandet har nått sin kulmen. Eldrift ger små förorenande utsläpp och tåg är svårslaget energieffektiva genom lågt luftmotstånd med vagnar som rullar tätt efter varandra på stålhjul mot stålräls.
Det är tveksamt om Trafikverket kan ses som en seriös opartisk myndighet. Allt tyder på att man är politiskt styrd för att att få önskvärda resultat.
Så har Förbifart Stockholm uppgraderats från olönsam till lönsam. Samma har skett med Västlänken, järnvägen i tunnel under Göteborg, genom att göra nya kalkylförutsättningar. Den ena sägs kosta 30 miljarder kronor och den andra 20. Bägge torde bli dubbelt så dyra med räntor och tilläggskostnader.
Förbifartens motorväg kommer, när den blir klar, att få mycket liten trafik på grund av brist på fossila bränslen, främst olja. Och elbilen prognostiserar Trafikverket kommer att utgöra max 1 % av fordonen på Förbifarten. Detta har Trafikverket själva visat i tidigare arbeten och prognoser. På samma sätt får Västlänken liten trafikantnytta och varje annan föreslagen kollektivtrafiklösning är bättre. Bägge är megaprojekt som tränger undan andra trafiksatsningar. Bägge är fastlåsta i politisk prestige.
Trafikverket medverkar alltså till att bränna pengar på förlustprojekt med Alliansens goda minne?, medan lönsamma banor för tågtrafik, nödvändiga för näringsliv och persontransport inte finns med i långtidsplanen.
Ursprungsartikeln skriven av Hans Sternlycke.