Energi

IMO regler och kommande dieselbrist 

Print Friendly, PDF & Email

  Fartyg är ryggraden i vårt global transportnät och har hittills använd tung tjockolja med svavelinnehåll. Nya regler från International Maritime Organization (IMO) gör att fartygen måste byta bränsle från 2020, då svalhalten i bränslet måste minska.

Om handelsflottan i världen skulle vara ett land med CO2 utsläpp så skulle det vara det 6:e största. Peak oil har tidigare trots bara handla om att vi passerar en topp i oljeutvinningen. Men det är mer komplicerat än så, nu ser det ut som det är vissa fraktioner av olja som börjar få problem.

I två artiklar nyligen så tas detta upp. I den första så beskrivs IMO regelförändring och att detta kommer att öka efterfrågan  på diesel vilket kan leda till högre priser.

Dieselfraktionen i fat/dag.

Samtidigt har diesel fraktionerna minskat som den andra artikeln beskriver. Detta har nog många orsaker, bland annat ökande skifferolje-utvinning i USA och minskande utvinning i Venezuela av tung olja. Så det ser ut som vi har ett diesel problem runt hörnet som kan ställa till det mer än vad som nu händer i Frankrike med protesterna där.
Källa 1: The coming crash in 2020 from high diesel prices for cleaner emission of oceangoing ships | Peak Energy & Resources, Climate Change, and the Preservation of Knowledge
Källa 2: Cassandra’s Legacy: For Whom is Peak Oil Coming? If you own a Diesel Car, it is Coming for you!
__________________

Antal lästa gånger: [CPD_READS_THIS]
facebook twitter Google Buzz MySpace delicious