För en gångs skull måste jag hålla med Gröna Bilister. De har gjort en konsekvensbeskrivning av Alliansregeringens nya regler för sk miljöbilar. Först tycker jag att själva begreppet miljöbil är så motsägelsefullt att det borde skrotas, gärna med en premie! Det leder tankarna helt fel! Och nu har miljöminister Lena Eek och regeringen roddat till begreppet ytterligare!
Kontentan av regeringens nya miljöbilsreglerna är denna: Från årsskiftet ändras reglerna så att miljöbilar ska släppa ut 95 gram koldioxid per kilometer (CO2/km), men gränsen är flytande. Ju tyngre bil, desto mer får den släppa ut.
De tyngsta bilarna kan till och med ligga över dagens gräns på 120 gram per kilometer. DI skriver: ”En jätte-SUV från Bentley med 130 gram koldioxid per kilometer godkänns tack vare att den väger en bra bit över två ton. Regeringen måste fundera ett varv till om detta verkligen var tanken”, säger Mattias Goldmann från Gröna Bilister.
Ett exempel är dieslarna Skoda, Fabia och Volkswagen Polo. De delar samma teknik och har samma utsläppsnivå, men bara Skodan är miljöbilsgodkänd. Polon väger helt enkelt för lite, enligt Gröna bilisters uträkning.
Detta kan vi kan vi läsa i Dagens Industri.
Själv äger och kör jag en 20 år gammal SAAB 9000, oxå en miljöbil då jag inte släpper ut mer koldioxid än den nyaste fina klassificerade sk miljöbilen. Hemligheten är att jag mer än halverat min körsträcka till 600 mil per år. Saaben drar 0,9 liter per mil och släpper ut ca 1,8 kg per mil. Totalt 1080 kg per år.
. Det innebär att jag klarar miljöbilskraven med råge. Trots detta slipper jag inte bilskatt under 5 år. Det gör mig förbannad. Varför ska alla vi som har äldre bilar men håller oss inom de ramar som samhället ställer upp för att få en skattebefrielse undantas från att premieras? (1,2 kg koldioxid x 1500 mil = 1800kg koldioxid per år)
Dessutom anser jag att min moster Agda oxå borde få en premie, eftersom hon sålt sin bil och skaffat sig en cykel. Hon har nästan noll utsläpp numera, genom att begränsa sin bilkörning och gått med i en bilpool.
Nu kanske du tycker att dessa nya regler vad som är en miljöbil 2012 är motsägelsefulla. Och det är sant, men det ligger helt i linje med Alliansens tvärtom-politik. I retoriken vill man värna miljön i praktiken blir det som vanligt – tvärt om!
Vill också påminna om Gröna Bilisters kluvenhet: Tänk om organisationen, som har 1700 medlemmar, men företräder många bilister började tala sanningen om svenskt etanolbränsle ,E85. Det är inget förnybart bränsle utan består numera av fuletanol av vete med ytterst begränsat klimatnytta. Det visar Trafikverket i flera rapporter! Nu senast i en aktuell skrivelse: ”Index över nya bilars klimatpåverkan 2011” Förr kom etanolen från rörsocker men Brasilien har strypt sin export. Nu skriver Trafikverket:
Hörsamma gärna Gröna Bilisters inbjudan till en Workshop Kulturhuset Stockholm, Onsdag 9 maj kl. 9-11 under rubriken: Allt du velat veta om bilar och drivmedel men inte vågat fråga om.
Hej, Martin! Det är med din moster Agda som med mig: jag har gjort mig av med bilen för många år sedan, till förmån för cykeln (dvs sk. liggcykel med kåpa, vilket ger helt andra hastigheter och körsträckor än med vanlig cykel).
Men då har vi ju gått alldeles för långt! Vi insåg inte att ekonomisk tillväxt går före allt annat, inkl. en frisk natur. Så därför blir det heller inga premier eller andra lättnader, bara utebliven tillväxt. De försöker nog införa ”miljövänlig tillväxt”, de har ju redan ”uthållig tillväxt”. Tänk om vi kan lura verkligheten OCKSÅ!!
Ja, det finns ju redan fettfri majonnäs. Jag vänta bara på den första alkoholfria spriten!
/Mats Lindqvist / ASPO Sverige
Hur mycket kolsyrade drycker dricks det i världen per år? Det är svårt att uppskatta, men dricker den miljard människor (ungefär) som lever i västvärlden 50 liter per person och år? Om vi räknar med det motsvarar läskdrickandet 1 750 000 ton koldioxid per år.
Oavsett hur miljövänligt ett drivmedel är i sig, är dess klimatpåverkan aldrig noll. Själva produktionen tar i vissa framställningsformer odlingsbar mark i anspråk, vilket kan leda till att skog skövlas, vilket minskar upptagningen av koldioxid. Dessutom måste fordon användas för odling och transport; alltifrån traktorer till fraktfartyg som alla går på fossil olja. Dessutom innehåller etanol i Sverige alltid minst 15% bensin – det är därför det heter E85 – och fordonsgasen innehåller i snitt 35% fossil naturgas. Därmed står det klart att det inte räcker att byta till förnybara drivmedel.
Med en liten fransk fyrcylindrig motor kommer Volvo V70 ned i en förbrukning under en halv liter per mil. Det är bara första steget. För varje år ska Volvos bilar släppa ut fem gram koldioxid mindre och nivåer på 70 gram per kilometer är inom synhåll.
goldprice, visst det låter bra och förhoppningsfullt. Det skriver om ”Det är bara första steget”. Då undrar jag vilka är de kommande stegen? Förmodar att man hela tiden ska byta upp sig till den allt bättre bilen som släpper ut allt mindre CO2?
Runt 2020-2025 lär vi stå med 50 % mindre olja om man nu ska tro på vad oljedirektoraten i Norge och Danmark meddelat Sverige. Och då spelar det liksom ingen roll vad bilen drar per mil.
Sen förundras jag hela tiden över att så många tror att fordonet / bilen helt plötsligt materialiseras och finns där utan att det behövs energi och andra resurser. Att tillverka en bil från råvaror till färdig bil hos bilhandlarn behövs minst 5000 liter olja! Det är lätt att glömma bort den inbäddade energin i alla varor mest från olja och kol.