Sveriges radio rapporterar om minskande bilresande i i-länder världen över. Bl.a. höga bensinpriser, medevenhet om bilismens kostnader, inte minst i fråga om tidsåtgång, anges som orsak. Peter Newman professor i hållbar utveckling vid Universitetet i Perth citeras i artikeln: ”Eran med allt fler motorvägar i städerna är över, vi behöver helt enkelt inte mer kapacitet för bilar”. Detta innebär en utmaning för framtidens stadsplanerare.
Tidigare har vi i ASPO Sveriges nyhetsbrev rappporterat om att bilen ofta är långsammare än cykeln. Om man räknar med tiden som åtgår för att arbeta ihop pengarna som bilåkandet kostar, så visar det sig att en medelinkomsttagare måste arbeta typiskt i två timmar för att kunna betala för bilåkande under en timma. Hastigheten motsvarar en cykel. Om man betraktar en stad från luften, så visar det sig att en ganska stor del av staden tas upp av vägar, parkeringsplatser, rondeller, parkeringshus. Det är ingen överdrift att säga att utvecklingen av massbilismen varit en självförstärkande process. Ju fler bilar, desto mer vägar etc. Ju fler vägar, parkeringar mm desto mer utspridd blir staden, och därmed stärks bilens konkurrenskraft gentemot gång-, cykel och kollektivtrafik.
Allt pekar på att det nu är hög tid att bygga om våra städer för minskat bilåkande, medan oljan fortfarande är billig.
/Mats Lindqvist, ASPO Sverige
__________________