Ni som har läst mina inlägg och invändningar mot svenskt etanolbränsle ( E 85 ) och hur Gröna Bilister vurmar för detta bränsle, serveras nu ett riktigt scoop, som är oerhört pinsamt för Trafikverket och aldrig kommer att publiceras i gammelmedia. Trafikverket och de ansvarig borde ställas till svars för fifflande med siffror och ändring av beräkningsmodell. De har i sin senaste rapport lyckats få 6 procent klimatnytta att bli 17% utan att egentligen anstränga sig.
I korthet- År 2007 angav Trafikverket att etanolen reducerade CO2-utsläppen med 57% jämfört med nya bensinbilar. Sen sjönk reduktionen efterhand till 12% år 2010. Importen av finetanol från Brasilien hade då successivt upphört och ersatts med veteetanol. Ev majsetanol men ingen vet, eftersom fakta i målet hemligstämplats av Energimyndigheten.
Så vad blir reduktionen 2011, m a o klimatnyttan? Notera att etanolen har blivit sämre än föregående år och bilägarna bedöms ha tankat bensin oftare. Lite förvånande blir reduktionen högre år 2011: 17% 2011 jämfört med 12% 2010. M a o klimatnyttan under åren 2007 till 2010 har ständigt försämrats så även 2011 men detta faktum mörkar Trafikverket. Därför borde inte etanolbilar som går E 85 få någon miljöbilspremie!
Hur kommer det sig att klimatnyttan helt plötsligt förbättrats från 2010 till 2011?
Det korta svaret är att man bytte beräkningsmodell eftersom den gamla beräkningsmodellen bara skulle gett 6% reduktion. Siffrorna för koldioxidreduktionen år 2011 är helt enkelt inte jämförbara med serien från 2007-2010. Har någon journalist fattat detta? Trots att allt material är publikt (Index över nya bilars klimatpåverkan år 2011) men det kräver lite ansträngning att tränga in i. Och framför allt har ansvariga politiker inte förstått att myndigheterna lurar staten att betala ut hundratals miljoner på felaktiga premisser? Att Gröna Bilister inte förstått och tagit reda på fakta är inte så konstigt, då de sen länge gått ned sig i etanolträsket!
Bra att du uppmärksammar detta. Väger man dessutom in ILUC (indirekt förändring av markanvändning) så ger majsetanol upp till 93% mer koldioxidutsläpp än vanlig bensin (Searchinger et al. 2008).
Länken till Trafikverket fungerar inte. Här är en fungerande länk: http://www.trafikverket.se/PageFiles/25435/index_over_nya_bilars_klimatpaverkan_2011.pdf
Hej Andreas!
Tack för påpekandet om länken. Den analys och de fakta som ligger bakom artikeln kommer här om du är intresserad att dyka ned i detaljerna. Helt klart att Trafikverket och energimyndigheten lyckats med sin ”mörkningskampanj” av utsläppen av svensk etanol:
Parametrarna i den modell som användes 2007-2011 för att beräkna genomsnittsetanolbilens utsläpp jämfört med
genomsnittsbensinbilen (nya bilar i båda fallen) är
A1 är utsläpp från bensin låginblandad med etanol (kg CO2/liter bränsle)
A2 är utsläpp från ren bensin (kg CO2/liter bränsle)
A3 är utsläpp från etanol i E85 (kg CO2/liter bränsle)
Be är andelen etanol i E85
Bb är andelen bensin i E85
Ce är andelen E85 som tankas
Cb är andelen bensin som tankas
D är en faktor som avspeglar merförbrukning på grund av lägre energiinnehåll i etanol
E är en faktor som avspeglar att etanolbilarna har högre bränsleförbrukning jämfört med bensinbilarna (vid bensindrift i båda fallen)
Beräknad reduktion = 1 – E/A1*(Cb*A1+Ce*D*(A2*Bb+A3*Be))
Reduktionen tar hänsyn till etanolkvaliteten och tankningsmönstret E05/E85
Nedan finns Trafikverkets värden på parametrarna för 2007-2010 kompletterade med kolumnen 2011b som Björn Gustafsson lagt till. Eftersom alla parametrar utom A3 och Cb/Ce varit konstanta de senaste åren har de antagits gälla även för 2011. Värdena för A3 och Cb/Ce anges i rapporten för 2011. Om man godtar värdena i kol 2011b fås reduktionen 0.06 för 2011.
Faktor 2011b 2010 2009 2008 2007
A1 2,66 2,66 2,66 2,65 2,65
A2 2,76 2,76 2,76 2,77 2,77
A3 0,97 0,85 0,57 0,2 0,2
Be 0,82 0,82 0,82 0,82 0,81
Bb 0,18 0,18 0,18 0,18 0,19
Ce 0,54 0,60 0,60 0,9 0,9
Cb 0,46 0,40 0,40 0,1 0,1
D 1,35 1,35 1,35 1,35 1,35
E 1,15 1,15 1,16 1,10 1,026
Reduktion 0,06 0,12 0,20 0,56 0,57
För 2011 har man infört helt nya parametrar och nya formler med resultatet 17% i reduktion i stället för 6%.
Värdena är inte jämförbara all. En jämförelse kräver en djupdykning varifrån olika certifieringsvärden mm i den nya modellen kommer.
För 2012 kommer Ce antagligen att öka (året är inte slut än) men den aktuella rapporten avser 2011.
Men om det gått åt andra hållet och Ce sjunkit till 0.35 hade reduktionen blivit negativ dvs utsläppen större än för bensinbilar. Bilisternas känslighet för även små skillnader i prisrelationen mellan E85 och E05 framgår av ett diagram i rapporten, månad för månad och det är priset och inte miljönyttan som styr.
Är det verkligen nu vi ska stoppa tillväxten? Ska vi inte vänta 20 år, tills vi har ett mer miljövänligt transportsystem? Elbilar, snabbtåg och återvunnen el osv.Eller kanske i 50 år, när tillväxten skapat ännu bättre förutsättningar för ännu fler att leva bättre liv?Eller kanske vi skulle ha stoppat tiden på 50-talet? Njae, då var vi ännu mer miljöovänliga än vi är idag. Och det har ju varit en hel del rätt bra innovationer sedan 50-talet. Internet till exempel.Jag fattar inte varför nån vill stoppa tillväxt? Vill ni inte att era barn och barnbarn ska ha det lite bättre än vad ni har det? Precis som vi alla har det lite bättre än våra föräldrar och far- och morföräldrar.