Skyways konkurs är egentligen inte så förvånande för oss som bevakar den kommande bristen av olja (peakoil) och konsekvenserna av ett stigande högt oljepris och därmed ett allt högre flygbränslepris. Dessvärre är Skyways konkurs bara ett första tecken på vad som väntar.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5117470
Idag ligger priset på ett fat flygbränsle runt 114 dollar per fat och så gott som alla flygbolag blöder, även Raynair drabbas, trots en oerhört slimmad organisation och många kommunala sponsorer/subventioner. Lönsamheten är i stort sett utraderad inom flygbranschen efter flera år av höga bränslepriser och kostsamma omstruktureringar. Det har om inte annat SAS röda siffror visat de senaste åren. Endast solida ägare i många fall staten i resp länder håller flygverksamheten igång. Men hur länge med sargade statsfinanser?
Smärtgränsen för bränslepriset enligt flygexperter ligger runt 150 dollar per fat och dit lär vi komma förr eller senare. Enligt Globala energisystem i Uppsala så kan bara flygbränsle framställs från en liten del av den finaste råoljan, crude oil, till skillnad från bensin. Och detta sker i konkurrens med diesel. Så snart står vi inför valet diesel till fordon eller flygbränsle till flyget. Saken blir ju knappast bättre av att både Pentagon och den tyska Bundeswher sen några år valt att ha ett gemensamt bränsle för alla sina fordon, båtar och flyg: Och valet föll på flygbränsle. Därmed hårdnar kampen om dropparna!
Ska ni ut och och flyga gör det nu för om 5 -10 år lär detta bli en sällsynt och kostsam historia. Och det där med förnybart flygbränsle är och förblir ett fantasifoster för att nu nämna en sak som många ställer stort hopp till! Detta har vi skrivit om tidigare på bloggen och om den annorlunda verklighet vi glider in i som konsekvens av brist på kol olja och gas.
Cornucopia har oxå skrivit om flygbränsle: http://cornucopia.cornubot.se/search?ie=UTF-8&q=Flygbr%C3%A4nsle&sa=S%C3%B6k
Bra uppsnappat Martin! Som du påpekar anledningen till att flygbolag överhuvudtaget fortfarande flyger är för att de hålls under armarna av statligt kapital men vi måste nog inte upp i 150 dollar/fatet för att ”smärtgränsen” ska nås. En utdragen period över 100 dollar fatet är illa nog även om det förlänger livslängden för de större flygbolagen. Ja man ska sannerligen passa på o flyga nu…!
/Johan
Bra uppsnappat, Martin! Precis som du påpekar hålls flygbranschen ovanför vattenytan främst tack vare statligt stöd. Tror dock inte vi behöver vänta in någon ”smärtgräns” i form av 150 dollar/fat kan ju likväl bli en lite mer utdragen process kring 100-120 dollar/fat som får de flesta flygbolag på fall. När något av de riktigt stora statliga flygbolagen lägger ner de flesta av sina flygningar når vi nog en ”smärtgräns” -åtminstone för turistresenären och o de flesta i business class! Håller sannerligen med- flyg nu om det flygas skall!
/JL
Hur många flygresenärer är det som fattar vad som pågår…?
Eftersom flygkostnaden är känsligt för oljepris, så leder ett volatilt oljepris till en volatil ”sann” efterfrågan på flygresor. Flygbolagen verkar dock inte så intresserade av att skicka vidare sina kostnadsförändringar direkt till konsument av konkurrensskäl, men de kan bara hålla emot ett tag. Ökar oljepriset måste biljettpriserna upp och därmed måste efterfrågan falla vilket leder till nedskärningar av rutter och andra strukturrationaliseringar som uppköp, konkurser mm.
MEN, detta påverkar bara den mest priskänsliga efterfrågan på flyg. Ökad BNP och bränslesnålare flyg ökar efterfrågan. Eventuella oljeprishöjningar minskar efterfrågan. Totalt, över lång tid, kommer den förra effekten att dominera. Flygtrafiken i världen kommer alltså fortsätta öka.