Järnvägen har misskötts långt före Alliansens maktövertagande, men under Alliansen har vanskötseln accelererat och verkar ha nått en oreparabel nivå!? Det började med sammanslagningen av Banverket och Vägverket till Trafikverket. På ett smidigt sätt kunde då transportinvesteringar slussas ifrån järnväg till landsväg. Det nya Trafikverket avfolkas nu allt snabbare då de gamla ”järnvägarna” slutar. Kompetensen försvinner ur verksamheten. Allt mer av anslagen till Trafikverket går nu till administration för att klara av anbudsarbetet för nya vägar. Riksrevisionen klagar och får allt svårare att kontrollera produktiviteten inom verket.
”Och om regeringens passivitet. I en annan rapport sägs att upphandlingen går mer på tro, om till exempel på totalentreprenaders lönsamhet, än på mätbara fakta. Redovisningen gör det omöjligt att göra efterkontroll. Uppföljningen är minimal. Entreprenörerna har stora möjligheter till tilläggsersättningar efteråt..”
Det är en skrämmande läsning hur järnvägen nedmonteras och snart inte klarar av lågtrafik över befintliga ej underhållna broar. Och detta är tvärt emot vad som händer i andra EU-länder, där det satsas på järnvägen. I Sverige satsar vi istället 15 miljarder kronor nästa år på jobbskatteavdrag totalt de senast 6 åren 140 miljarder till det sk ”arbetande” folket. När bara den befintliga järnvägen skulle behöva upprustas med 10-tals miljarder för att fungera nödtorftigt. Vansinnet rullar vidare med en Alliansregering helt i otakt med tiden och verkligheten!!!!
”Vare sig Kapacitetsutredningen eller den Nationella planen för transportsystemet 2014-2025, som beslutas av riskdagen i december, tar hänsyn till klimatet. Gods- och persontransporter tros öka betydligt mer på väg än på järnväg. Man förutsätter att oljan inte sinar och ett oljepris under en nivå det sedan länge passerat. Samtidigt som Trafikverket planerar att lägga ned 20 lågtrafikerade järnvägar vill man bygga elvägar för att komma ifrån i synnerhet den tunga lastbilstrafikens stora koldioxidutsläpp. När det finns järnväg. Man stöder regeringens strävan att höja banavgifterna kraftigt. En regering som absolut inte vill se några kilometerskatt för lastbilar, trots att utländska långtradare far genom landet och slår ut svenska åkare, men inte betalar ett öre för sitt vägslitage.”
Detta är obegripligt och kan väl ändå inte enbart vara ett ideologiskt val av Alliansregeringen, utan är väl snarare ett bevis på bristande kompetens. Men det är klart efter att ha läst rapporten från regeringens Framtidskommission, där hotet från brist på fossila bränslen hänger över oss men nonchaleras totalt, så är åtminstone inte jag förvånad över Alliansregeringens prioriteringar. Givetvis kommer vi att få höra ännu en gång att det är marknaden och nyliberalismens idéer som ska rädda järnvägen.
Vårt grannland Danmark satsar på tåg.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/2013/03/danmark-satsar-pa-tagen
Iofs ett litet land utan vinterproblem men intressant satsning
SVT
Dansk oljeskatt satsas på tågen
Danmarks regering har gjort upp med
två mindre partier, Enhedslisten och
Dansk Folkeparti, om en ny oljeskatt
som ska öka statens intäkter med 28,5
miljarder danska kronor fram till
2040.
De extra miljarderna ska användas till
miljövänligare och bättre tågförbin-
delser, med elektrifiering av järn-
vägsnätet och tätare avgångar mellan
de största städerna.
Uppgörelsen innebär att en rad olje-
bolag i Nordsjön ska betala mer i
skatt än i dag.
Kolla in järnvägsnätet 1910 !!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/archive/a/af/20111125163814!RailSouthernSweden1910.jpg