Ekonomi - Energi - Politik

Järnvägen i kris – avvecklas allt fortare av Alliansregeringen.

Print Friendly, PDF & Email

Järnvägen har misskötts långt före Alliansens maktövertagande, men under Alliansen har vanskötseln accelererat och verkar ha nått en oreparabel nivå!? Det började med sammanslagningen av Banverket och Vägverket till Trafikverket. På ett smidigt sätt kunde då transportinvesteringar slussas ifrån järnväg till landsväg. Det nya Trafikverket avfolkas nu allt snabbare då de gamla  ”järnvägarna” slutar. Kompetensen försvinner ur verksamheten. Allt mer av anslagen till Trafikverket går nu till administration för att klara av anbudsarbetet för nya vägar. Riksrevisionen klagar och  får allt svårare att kontrollera produktiviteten inom verket.

News Desk skriver:

”Och om regeringens passivitet. I en annan rapport sägs att upphandlingen går mer på tro, om till exempel på totalentreprenaders lönsamhet, än på mätbara fakta. Redovisningen gör det omöjligt att göra efterkontroll. Uppföljningen är minimal. Entreprenörerna har stora möjligheter till tilläggsersättningar efteråt..”

Det är en skrämmande läsning hur järnvägen nedmonteras och snart inte klarar av lågtrafik över befintliga ej underhållna broar. Och detta är tvärt emot vad som händer i andra EU-länder, där det  satsas på järnvägen. I Sverige satsar vi istället 15 miljarder kronor nästa år på jobbskatteavdrag totalt de senast 6 åren 140 miljarder till det sk ”arbetande” folket. När bara den befintliga järnvägen skulle behöva upprustas med 10-tals miljarder för att fungera nödtorftigt. Vansinnet rullar vidare med en Alliansregering helt i otakt med tiden och verkligheten!!!! 

”Vare sig Kapacitetsutredningen eller den Nationella planen för transportsystemet 2014-2025, som beslutas av riskdagen i december, tar hänsyn till klimatet. Gods- och persontransporter tros öka betydligt mer på väg än på järnväg. Man förutsätter att oljan inte sinar och ett oljepris under en nivå det sedan länge passerat. Samtidigt som Trafikverket planerar att lägga ned 20 lågtrafikerade järnvägar vill man bygga elvägar för att komma ifrån i synnerhet den tunga lastbilstrafikens stora koldioxidutsläpp. När det finns järnväg. Man stöder regeringens strävan att höja banavgifterna kraftigt. En regering som absolut inte vill se några kilometerskatt för lastbilar, trots att utländska långtradare far genom landet och slår ut svenska åkare, men inte betalar ett öre för sitt vägslitage.”

Detta är obegripligt och kan väl ändå inte enbart vara ett ideologiskt val av Alliansregeringen, utan är väl snarare ett bevis på bristande kompetens. Men det är klart efter att ha läst rapporten från regeringens Framtidskommission, där hotet från brist på fossila bränslen hänger över oss men nonchaleras totalt, så är åtminstone inte jag förvånad över Alliansregeringens prioriteringar. Givetvis kommer vi att få höra ännu en gång att det är marknaden och nyliberalismens idéer som ska rädda järnvägen. 

 

facebook twitter Google Buzz MySpace delicious

Under åren 2005-2008 jobbade jag med ett omtalat projekt ”Konsumera smartare och minska växthuseffekten” inom Stockholm stads handlingsprogram mot växthusgaser. Slutrapporten kom hösten 2008. I projektet ingick 60 hushåll, som deltog i arbetet med att ta reda på om det går att förändra sin konsumtion och livsstil så att den blir energi- och koldioxidsnål. Därefter var jag anställd på SVT och klimat- och energibloggen Ställ om, där SVT för första gången öppnade ett fönster och förde en dialog med tittarna kring våra stora ödesfrågor. Hur ställer vi om vårt samhälle till mindre mängd fossil energi utan att vår välfärd kollapsar. Projektet Ställ om avslutades vid årsskiftet 2009 och fanns som ett välbesökt digitalt arkiv men är nu nedsläckt. Under 2011 arbetade jag med organisationen Omställning Sverige, som jag var med och introducerade i Sverige sommaren 2008. I projektet Konsumera Smartare lyckades vi visa att familjerna genom mer kunskap kunde göra fler aktiva val, som ledde till minskade utsläpp av växthusgaser högst påtagligt. Många upplevde också att när man gör nåt konkret så blir vardagsstressen och klimatångesten mindre. Om man ska förändra sin konsumtion och livsstil för mindre utsläpp av växthusgaser, så räcker det inte med tips och goda råd. Då behövs framför allt stöd i form av goda exempel och dialog med andra likasinnade. För att klara framtidens utmaningar behövs ”en mental klimat-och energiomställning”. Det betyder att fler måste förstå och förbereda sig inför de tuffa beslut och förändringar som kommer om samhället ska klara av att ge våra barn och barnbarn ett drägligt liv. Det är också dags att punktera de myter som florerar om energi, mat, transporter och framför allt hur dyrt och besvärligt det blir om vi ställer om. Vårt vardagsliv kommer knappast att bli sämre, men definitivt mycket annorlunda. De produkter vi använder materialiserar sig inte av sig själva i våra hem och butiker. Utan de har en lång förhistoria. Som det är hög tid att vi tar till oss. För att kunna tillverka varor t ex en bil behövs energi, vatten, stål, plast och textil m.m. Dessutom fabriker, distributions- och avfallssystem. För att komma tillrätta med bilens utsläppsproblem måste man se hela förloppet, från råvaror, tillverkning, användning och återvinning, alltså belysa hela produktens livscykel. Idag pratar vi nästan enbart om de utsläpp som uppstår när vi använder våra bilar, m a o bränslet, inte om de stora utsläpp som sker när bilen tillverkas. Dessa dolda utsläpp kan vi inte friskriva oss ifrån bara för att de sker i ett annat land. Utsläppen är, oavsett var de sker, vårt ansvar som brukare och konsumenter. För mig framstår det allt tydligare att vi inte enbart har en finansiell kris. Utan det är en kris som består av tre delar: en energi-, en ekonomi- och en ekologisk kris. Tillgången på billig fossil energi som olja, kol och gas, de senaste 60 åren, har varit en förutsättning för vår ständiga ekonomiska tillväxt. En av många konsekvenser av denna ständiga tillväxt är klimatförändringarna. Våra ekologiska system orkar inte längre ta hand om våra utsläpp. Dessutom börjar vårt naturkapital sina. Det blir allt svårare att få fram nya mineraler, spårämnen, kol, olja och naturgas etc. Vi kan inte lösa dessa tre kriser var för sig utan måste börja ställa om till ett samhälle där vi ser begränsningar, men också helheten och samordnar våra gemensamma resurser på ett mer rättvist sätt. Jag hoppade så länge sajten ”Ställ om” var uppe kunde bidra bidra med lösningar, goda exempel på vad som händer runt om i Sverige och stimulera till en dialog där man inte fastnar i problem och elände, utan verkligen påbörjar en omställning här och nu i stort och smått. I 25 år jar jag jobbat med miljö- och resursfrågor, både som anställd och egen företagare. Har en filkand-examen i ekonomi och samhällsvetenskap från Uppsala universitet. Utbildare och författare till flera böcker bl a ”Living Dreams om ekobyggande och hållbar livsstil”. Diplomerad marknadsekonom och kommunal klimat- och energirådgivare. Utbildad handledare inom Det Naturliga Steget, EMAS och ISO 14001. Vill du boka mig som föreläsare, för seminarier, workshops ring 0735600819 eller martin.saar@live.se Har de senaste åren genomfört över 100 seminarier kring de tre E.a Energi-Ekonomi och Ekologi och hur vi kan ställa om samhället för att möta de samhällskriser som knacka på dörren ....

2 Comments on “Järnvägen i kris – avvecklas allt fortare av Alliansregeringen.

  1. Vårt grannland Danmark satsar på tåg.

    http://supermiljobloggen.se/nyheter/2013/03/danmark-satsar-pa-tagen

    Iofs ett litet land utan vinterproblem men intressant satsning

    SVT
    Dansk oljeskatt satsas på tågen

    Danmarks regering har gjort upp med
    två mindre partier, Enhedslisten och
    Dansk Folkeparti, om en ny oljeskatt
    som ska öka statens intäkter med 28,5
    miljarder danska kronor fram till
    2040.

    De extra miljarderna ska användas till
    miljövänligare och bättre tågförbin-
    delser, med elektrifiering av järn-
    vägsnätet och tätare avgångar mellan
    de största städerna.

    Uppgörelsen innebär att en rad olje-
    bolag i Nordsjön ska betala mer i
    skatt än i dag.

Comments are closed.