Det mest fantastiska är att beslutet om en Förbifart Stockholm har skett stick stäv mot många ickefriserade utredningar och rapporter från tunga myndigheters invändningar och fakta mot projektet. Men vi får väl stoltsera med världens dyraste och längsta cykeltunnel för 40-50 miljarder kronor minst och samtidigt fortsätta trängas i en underdimensionerad kollektivtrafik!
Ibland handlar det faktiskt om att välja. Backa in i framtiden eller satsa framåt med utgångspunkt från nya trender, peak car, bilen som statusmarkör och signaler om brist på fossilt bränsle redan 2025 och att bilen som privat egendom redan har nått sitt maximum.
Är verkligen beslutet om Förbifart Stockholm skrivet i sten eller finns det fortfarande möjlighet att stoppa byggandet av världens längsta cykeltunnel. Karin Wahlgren, Klimataktion Stockholm och Elisabeth Edsjö, Stockholms Naturskyddsförening har skrivit en aktuell artikeln i Arbetaren; ”Minska biltrafiken nu – skrota Förbifart Stockholm.”
Mycket handlar om den framtidsbild man har. För alla har en mer eller mindre tydlig framtidsbild om vad vi tror om framtiden utifrån inhämtade fakta, trender och kunskaper om omvärlden.
Ofta talar vi om business as usual och dess motsats omställning t ex till en annan energi- resursnivå och framför allt att vi kommer att tvingas till mindre mängd flytande bränsle. Idag helt avgörande för att vi ska driva runt våra nuvarande samhällen.
I likhet med många myndigheter och forskare ser jag inget substitut till ett fossilt bränsle som fullt ut kan ersätta olja. Ett bränsle som vi till 80 % är beroende av för att upprätthålla nuvarande samhälle.
Att ”marknaden” skulle fixa detta är en vanlig nyliberal uppfattning. Har man lite hum om fossila bränslen främst olja och termodynamikens förutsättningar, blir förhoppningar om marknaden bara vilda fantasier.
”Dom har nog något i backfickan att plocka fram” är en vanlig uppfattning från tillväxtoptimisterna som tror på evig tillväxt i en ändlig värld. Vilka är dom som ska fixa det? Och när ska detta nya bränsle börja introduceras? Det är hög tid nu! Tidigare energiskiften har tagit 30-40 år.
De bilar som kommer att säljas om 15 år från VW, Toyoto m fl bilföretag ligger redan i pipeline och där har tillverkarna valt att satsa på fossilbilen.
Energimyndigheten ser 1 % elbilar och resten i stort sett fossilbilar 2030 och en dämpande ökning av antalet bilar.
Vad är det som talar för färre bilar? Hur ser trenderna ut i Sverige och utomlands? Trafikverket interpolerar framåt med 30 % trafikökning 2030. Det är bara ett problem – utvecklingskurvorna pekar åt ett helt motsatt håll. Trafiken har planat ut de senaste åtta åren. I Sverige ser vi att genomsnittsbilisten sänkt sin körsäcka per år från 1500 mil till 1250 mil enl SCB. En utveckling vi ser också i USA, Japan, Australien och hela västvärlden. Det är just detta forskarna kallar peak car. Peak car i USA nåddes tre år innan finanskrisen 2008 . Så kopplingen mellan ekonomi och att köra bil verkar inte stämma längre.
Vad kan det bero på?
Forskare menar att vi inte är beredda att lägga så mycket tid på resande och tid för att kunna tjäna in pengar för att äga och disponera en bil. Utöver detta sker en kraftig urbanisering inom EU och speciellt Sverige och då behövs inte bilen på samma sätt. Allt färre ungdomar tar körkort nu än för 10 år sedan och om man tar körkort sker det allt senare i livet. Resvanorna förändras hos dessa ungdomar och består. De skaffar sig inte någon bil, då de skaffat sig nya resvanor.
I USA ser man nu en uppgång i bilförsäljningen utan att personbilstrafiken ökar! M a o gärna en ny bil men inte köra den. Sist men inte minst håller bilen reduceras som en självklar statussymbol. Andra saker träder in i stället. En dyr cykel, surfplattor mobiler etc, som direkt slår mot val av färdmedel. Det är svårt att pilla på mobilen och använda surfplattor när du kör bil, men det går alldeles utmärkt när man åker buss och tåg.
Att interpolera busines as usual och hoppas (t ex på marknaden) är ett sätt att skaffa sig en framtidstro. Ett annat sätt är att lyssna, läsa och observera små utdragna samhällsförändringar, som sker i det tysta hos människor och smyger på oss, och som jag anser att vi ska ta hänsyn till, bejaka och anpassa oss till!
Det är ett annat sätt att skaffa sig en framtidsbild som man tror på. En framtidsbild som dessutom inkluderar och tar hänsyn till våra barn och barnbarns möjligheter att få ett drägligt liv. Det är vad jag kämpar för!
Mer om Förbifarten på ASPO Sverige:
Nobeldagen om framtidens energi andas inte hopplöshet- tvärtom!
Förbifart Stockholm blir ett ekonomiskt ok för stockholmarna.
Trafikverket politiskt styrt för mer väg- och tunneltrafik!
Och alla andra inläggen om Förbifarten.
Kämpa på! Du gör ett bra jobb!