Ekologi - Ekonomi - Energi - Politik

Förbifarten undermineras av pillandet på mobil och surfplattor

Print Friendly, PDF & Email

Det mest fantastiska är att beslutet om en Förbifart Stockholm har skett stick stäv mot många ickefriserade utredningar och rapporter från tunga myndigheters invändningar och fakta mot projektet. Men vi får väl stoltsera med världens dyraste och längsta cykeltunnel för 40-50 miljarder kronor minst och samtidigt fortsätta trängas i en underdimensionerad kollektivtrafik!
Ibland handlar det faktiskt om att välja. Backa in i framtiden eller satsa framåt med utgångspunkt från nya trender, peak car, bilen som statusmarkör och signaler om brist på fossilt bränsle redan 2025 och att bilen som privat egendom redan har nått sitt maximum.

Är verkligen beslutet om Förbifart Stockholm skrivet i sten eller finns det fortfarande möjlighet att stoppa byggandet av världens längsta cykeltunnel. Karin Wahlgren, Klimataktion Stockholm och Elisabeth Edsjö, Stockholms Naturskyddsförening har skrivit en aktuell artikeln i Arbetaren; ”Minska biltrafiken nu – skrota Förbifart Stockholm.

En bild från det krisande Portugal- tomma motorvägar. Är det så här det kommer att se ut i Sverige och Stockholm också, lagom till Förbifarten invigs med en cykelparad med 10.000 cyklar?
En bild från det krisande Portugal- tomma motorvägar. Är det så här det kommer att se ut i Sverige och Stockholm också, lagom till Förbifarten invigs med en cykelparad med 10.000 cyklar?

Mycket handlar om den framtidsbild man har. För alla har en mer eller mindre tydlig framtidsbild om vad vi tror om framtiden utifrån inhämtade fakta, trender och kunskaper om omvärlden.
Ofta talar vi om business as usual och dess motsats omställning t ex till en annan energi- resursnivå och framför allt att vi kommer att tvingas till mindre mängd flytande bränsle. Idag helt avgörande för att vi ska driva runt våra nuvarande samhällen.
I likhet med många myndigheter och forskare ser jag inget substitut till ett fossilt bränsle som fullt ut kan ersätta olja. Ett bränsle som vi till 80 % är beroende av för att upprätthålla nuvarande samhälle.
Att ”marknaden” skulle fixa detta är en vanlig nyliberal uppfattning. Har man lite hum om fossila bränslen främst olja och termodynamikens förutsättningar, blir förhoppningar om marknaden bara vilda fantasier.

”Dom har nog något i backfickan att plocka fram” är en vanlig uppfattning från tillväxtoptimisterna som tror på evig tillväxt i en ändlig värld. Vilka är dom som ska fixa det? Och när ska detta nya bränsle börja introduceras? Det är hög tid nu! Tidigare energiskiften har tagit 30-40 år.

car-ditch-94604302

De bilar som kommer att säljas om 15 år från VW, Toyoto m fl bilföretag ligger redan i pipeline och där har tillverkarna valt att satsa på fossilbilen.
Energimyndigheten ser 1 % elbilar och resten i stort sett fossilbilar 2030 och en dämpande ökning av antalet bilar.

Vad är det som talar för färre bilar? Hur ser trenderna ut i Sverige och utomlands? Trafikverket interpolerar framåt med 30 % trafikökning 2030. Det är bara ett problem – utvecklingskurvorna pekar åt ett helt motsatt håll. Trafiken har planat ut de senaste åtta åren. I Sverige ser vi att genomsnittsbilisten sänkt sin körsäcka per år från 1500 mil till 1250 mil enl SCB.  En utveckling vi ser också i USA, Japan, Australien och hela västvärlden. Det är just detta forskarna kallar peak car. Peak car i USA nåddes tre år innan finanskrisen 2008 . Så kopplingen mellan ekonomi och att köra bil verkar inte stämma längre.

Vad kan det bero på?

Forskare menar att vi inte är beredda att lägga så mycket tid på resande och tid för att kunna tjäna in pengar för att äga och disponera en bil. Utöver detta sker en kraftig urbanisering inom EU och speciellt Sverige och då behövs inte bilen på samma sätt. Allt färre ungdomar tar körkort nu än för 10 år sedan och om man tar körkort sker det allt senare i livet. Resvanorna förändras hos dessa ungdomar och består. De skaffar sig inte någon bil, då de skaffat sig nya resvanor.

I USA ser man nu en uppgång i bilförsäljningen utan att personbilstrafiken ökar! M a o gärna en ny bil men inte köra den. Sist men inte minst håller bilen reduceras som en självklar statussymbol. Andra saker träder in i stället. En dyr cykel, surfplattor mobiler etc, som direkt slår mot val av färdmedel. Det är svårt att pilla på mobilen och använda surfplattor när du kör bil, men det går alldeles utmärkt när man åker buss och tåg.

Att interpolera busines as usual och hoppas (t ex på marknaden) är ett sätt att skaffa sig en framtidstro. Ett annat sätt är att lyssna, läsa och observera små utdragna samhällsförändringar, som sker i det tysta hos människor och smyger på oss, och som jag anser att vi ska ta hänsyn till, bejaka och anpassa oss till!

Hamburg ser en stad utan bilar!
Hamburg ser en stad utan bilar!

Det är ett annat sätt att skaffa sig en framtidsbild som man tror på. En framtidsbild som dessutom inkluderar och tar hänsyn till våra barn och barnbarns möjligheter att få ett drägligt liv. Det är vad jag kämpar för!

 

 

Mer om Förbifarten på ASPO Sverige:

Nobeldagen om framtidens energi andas inte hopplöshet- tvärtom!

Förbifart Stockholm blir ett ekonomiskt ok för stockholmarna.

Trafikverket politiskt styrt för mer väg- och tunneltrafik!

Och alla andra inläggen om Förbifarten.

 

facebook twitter Google Buzz MySpace delicious

Under åren 2005-2008 jobbade jag med ett omtalat projekt ”Konsumera smartare och minska växthuseffekten” inom Stockholm stads handlingsprogram mot växthusgaser. Slutrapporten kom hösten 2008. I projektet ingick 60 hushåll, som deltog i arbetet med att ta reda på om det går att förändra sin konsumtion och livsstil så att den blir energi- och koldioxidsnål. Därefter var jag anställd på SVT och klimat- och energibloggen Ställ om, där SVT för första gången öppnade ett fönster och förde en dialog med tittarna kring våra stora ödesfrågor. Hur ställer vi om vårt samhälle till mindre mängd fossil energi utan att vår välfärd kollapsar. Projektet Ställ om avslutades vid årsskiftet 2009 och fanns som ett välbesökt digitalt arkiv men är nu nedsläckt. Under 2011 arbetade jag med organisationen Omställning Sverige, som jag var med och introducerade i Sverige sommaren 2008. I projektet Konsumera Smartare lyckades vi visa att familjerna genom mer kunskap kunde göra fler aktiva val, som ledde till minskade utsläpp av växthusgaser högst påtagligt. Många upplevde också att när man gör nåt konkret så blir vardagsstressen och klimatångesten mindre. Om man ska förändra sin konsumtion och livsstil för mindre utsläpp av växthusgaser, så räcker det inte med tips och goda råd. Då behövs framför allt stöd i form av goda exempel och dialog med andra likasinnade. För att klara framtidens utmaningar behövs ”en mental klimat-och energiomställning”. Det betyder att fler måste förstå och förbereda sig inför de tuffa beslut och förändringar som kommer om samhället ska klara av att ge våra barn och barnbarn ett drägligt liv. Det är också dags att punktera de myter som florerar om energi, mat, transporter och framför allt hur dyrt och besvärligt det blir om vi ställer om. Vårt vardagsliv kommer knappast att bli sämre, men definitivt mycket annorlunda. De produkter vi använder materialiserar sig inte av sig själva i våra hem och butiker. Utan de har en lång förhistoria. Som det är hög tid att vi tar till oss. För att kunna tillverka varor t ex en bil behövs energi, vatten, stål, plast och textil m.m. Dessutom fabriker, distributions- och avfallssystem. För att komma tillrätta med bilens utsläppsproblem måste man se hela förloppet, från råvaror, tillverkning, användning och återvinning, alltså belysa hela produktens livscykel. Idag pratar vi nästan enbart om de utsläpp som uppstår när vi använder våra bilar, m a o bränslet, inte om de stora utsläpp som sker när bilen tillverkas. Dessa dolda utsläpp kan vi inte friskriva oss ifrån bara för att de sker i ett annat land. Utsläppen är, oavsett var de sker, vårt ansvar som brukare och konsumenter. För mig framstår det allt tydligare att vi inte enbart har en finansiell kris. Utan det är en kris som består av tre delar: en energi-, en ekonomi- och en ekologisk kris. Tillgången på billig fossil energi som olja, kol och gas, de senaste 60 åren, har varit en förutsättning för vår ständiga ekonomiska tillväxt. En av många konsekvenser av denna ständiga tillväxt är klimatförändringarna. Våra ekologiska system orkar inte längre ta hand om våra utsläpp. Dessutom börjar vårt naturkapital sina. Det blir allt svårare att få fram nya mineraler, spårämnen, kol, olja och naturgas etc. Vi kan inte lösa dessa tre kriser var för sig utan måste börja ställa om till ett samhälle där vi ser begränsningar, men också helheten och samordnar våra gemensamma resurser på ett mer rättvist sätt. Jag hoppade så länge sajten ”Ställ om” var uppe kunde bidra bidra med lösningar, goda exempel på vad som händer runt om i Sverige och stimulera till en dialog där man inte fastnar i problem och elände, utan verkligen påbörjar en omställning här och nu i stort och smått. I 25 år jar jag jobbat med miljö- och resursfrågor, både som anställd och egen företagare. Har en filkand-examen i ekonomi och samhällsvetenskap från Uppsala universitet. Utbildare och författare till flera böcker bl a ”Living Dreams om ekobyggande och hållbar livsstil”. Diplomerad marknadsekonom och kommunal klimat- och energirådgivare. Utbildad handledare inom Det Naturliga Steget, EMAS och ISO 14001. Vill du boka mig som föreläsare, för seminarier, workshops ring 0735600819 eller martin.saar@live.se Har de senaste åren genomfört över 100 seminarier kring de tre E.a Energi-Ekonomi och Ekologi och hur vi kan ställa om samhället för att möta de samhällskriser som knacka på dörren ....

One comment on “Förbifarten undermineras av pillandet på mobil och surfplattor

Comments are closed.